Senaste

En dag full av äventyr i USA

Oj, vilken dag i USA!

Vi började med en lång promenad genom Denver vid 7.30 i morse, innan frukosten. Sedan har det gått i ett!

(Alla bilder hittar ni längst ner)

Äventyr nr 1:

Castle Rock outlet utanför Denver.
Där kunde jag ha handlat hur mycket som helst… Vi hade bestämt en tid då vi skulle träffas vid bilen.
Vi kan säga så här: När det var en halvtimme kvar fick jag ta mig samman och gå och ta en kaffe. Annars hade jag fått leva på vatten och knäckebröd resten av denna resan.
Det är möjligt att jag får göra det ändå när jag kommer hem, lite beroende på vad flygbolaget ska ha för övervikten…

Äventyr nr 2:
Som om Denver inte ligger högt nog ovanför havet (det är den högst belägna storstaden i USA) så begav vi oss till ännu högre höjder genom att åka upp i Rocky Mountins. Först hade vi tänkt åka till skidorten Vail för lunch men med tanke på ekonomin efter outleten blev det ett litet bryggeri i söta Idaho Springs mitt uppe bland bergen. Där sägs det att guldruschen startade en gång i tiden. Namnet, Idaho springs, kommer från att indianerna från Idaho brukade åka hit för de ”magiska källorna”.
Vi körde dock förbi Vail, såg himla mysigt ut!

Äventyr 3:
I Klippiga bergen, 1756 meter över havet (enligt Wikipedia), ligger även den lilla staden Glenwood Springs.

En stad med en intressant historia.

På hotellet där vi bodde, Hotel Colorado (som öppnade 1893) spenderade Teddy Roosevelt en hel sommar en gång och hans svit finns såklart kvar för den som inte har gått loss på en outlet tidigare på dagen…

Här i Glenwood Springs satt även seriemördaren Ted Bundy i fängelse innan han lyckades fly.

Och Western-bekantingen Doc Holiday spenderade sina sista månader i livet här och ligger begravd på kyrkogården i staden.

Det häftiga här är dock de varma källorna. I dag var vi på ett fantastiskt spa där min fantastiska väninna hade bokat vars två behandlingar till oss. Efter behandlingarna begav vi oss ner i underjorden.
Där finns det grottor, gamla läkekällor, som användes av indianerna. Nere i grottorna är det 43-44 grader varmt och det är en helt mystisk känsla att sitta där i värmen som kommer från vattnet som stiger upp från jordens inre.

I morgon ska vi besöka två delstater till (!)

Återkommer med mer info. Och antagligen fler äventyr.